Letiště Pardubice u Prahy? Poslanec z ANO přemýšlí o změně názvu

Letiště Pardubice u Prahy? Poslanec z ANO přemýšlí o změně názvu

4605
Sdílejte

Poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník se svém webu svěřil s tím, že stále častěji přemýšlí o přejmenování Letiště Pardubice. To by spočívalo v zakomponování názvu hlavního města do názvu východočeského letiště.

Letišti by to podle poslance pomohlo. „Věřím, že spousta z vás se teď usmívá, ale pravda je taková, že v zahraničí se jedná o naprosto běžnou praxi,“ uvedl Kolovratník. Jako příklady uvedl Londýn-Stansted a Milán-Bergamo.

„Je potřeba si uvědomit, že kapacita pražského letiště je omezena a pokud by letiště mělo uspokojit všechny zájemce, provoz by se musel rozložit do celodenního provozu. V praxi to ale tak nefunguje. Letecké společnosti samozřejmě zajímají především atraktivní časy. Málokdo chce přilétat do Prahy v nočních hodinách. Nicméně kapacita v hlavních časech není „nafukovací“ a letiště proto musí některé spoje odmítat. A to je příležitost právě pro pardubické letiště.

Navíc si řekněme i „B“. Než se kolikrát dostanete z Letiště Václava Havla do centra města, tak za plus mínus stejnou dobu jste z Pardubic v Praze na hlavním nádraží. Ano, je to tak. A s příchodem vysokorychlostních tratí, budeme v centru podstatně rychleji, protože spojení Pardubice – Praha bude jezdit přibližně za 20 minut.

Víte, co by ale podle mě pomohlo a nad čím stále častěji přemýšlím? Zda bychom neměli naše letiště přejmenovat po vzoru zahraničních letišť a do názvu zakomponovat hlavní město. Věřím, že spousta z Vás se teď usmívá, ale pravda je taková, že v zahraničí se jedná o naprosto běžnou praxi. Podívejme se třeba na Londýn – Stansted nebo Milán – Bergamo. Podobných příkladů bychom našli spoustu.“




Jak je Letiště Pardubice úspěšné?

V roce 2019 prošlo pardubickým letištěm 102 045 odbavených cestujících a lehce stoupla přeprava carga. Letiště nedokázalo navázat na rok 2018, což byl třetí nejúspěšnější rok v historii provozu letiště, kdy zde odbavili 147 tisíc cestujících a zdálo se, že se letiště definitivně odrazilo ode dna, jímž bylo 31 000 cestujících v roce 2016.

Letišti zasadilo znatelný úder uzemnění letadel Boeing 737 Max 8, jelikož kvůli němu společnost Ryanair zrušila pravidelnou linku z Pardubic do Londýna. Letiště také ztratilo charterové lety české společnosti Smartwings. Na druhou stranu, podařilo se otevřít linku do Kyjeva, již provozuje lowcost SkyUp. Ukrajinský dopravce nabízí 4 lety týdně, pravidelně v úterý, čtvrtek, pátek a neděli. Kromě na Ukrajinu z Pardubic létá přímá linka také do ruského Saint Petersburgu, provozuje ji společnost Rossiya Airlines.

Místopředseda hospodářského výboru poslanecké sněmovny se specializací na dopravu a pardubický zastupitel Martin Kolovratník (ANO) vidí šance pardubického letiště v kooperaci s Letištěm Václava Havla Praha. „Často slýchávám názor, že naše letiště nemůže efektivně fungovat ve stínu toho pražského. Inicioval jsem proto osobní setkání s jeho vedením. Byl jsem potěšen, když kolegové potvrdili má slova. Náš vzájemný vztah není konkurenčním, ale naopak partnerským. Letecká doprava dlouhodobě roste a Letiště Václava Havla už nyní není schopné uspokojit veškerou poptávku a část letů ve špičce musí odmítat. Jsem přesvědčený, že některé z těchto letů by mohly směřovat do Pardubic. Pokud se nám to podaří, jsme schopni do roku 2024 zajistit provoz letiště bez dotací,“ říká místopředseda Hospodářského výboru PS PČR Martin Kolovratník (ANO).




Nejlepších výsledků v historii dosáhlo mezinárodní letiště Pardubice v roce 2013, kdy přepravilo 184.140 cestujících, o rok později to bylo o 34.000 méně. V letech 2015 a 2016 čelilo prudkému odlivu ruské klientely a budovalo zcela novou obchodní strategii. V roce 2017 dokončilo výstavbu nového terminálu, zaznamenalo nárůst zájmu dopravců i vlastních výkonů.

Rok Počet pohybů Počet odb. cestujících Náklad (t)
2019  – 102 045  –
2018 1 665* 147 572* 183*
2017 1 687 88 490 265
2016 1 234 31 174 142
2015 1 374 59 260 159
2014 2 188 150 056 101
2013 2 870 184 140 208
2012 2 333 125 008 603
2011 1 826 65 246 252
2010 1 236 62 302 239
* neauditováno

zdroj: martinkolovranik.cz, flying-revue.cz