Dopravní podnik města Hradce Králové slavnostně převzal nové elektrobusy a autobusy

Dopravní podnik města Hradce Králové slavnostně převzal nové elektrobusy a autobusy

4991
Sdílejte

Slavnostní předání nových elektrobusů a dieslových autobusů dopravnímu podniku města Hradec Králové proběhlo 22. června na terminálu hromadné dopravy. Celkem šlo o tři nové dieslové autobusy a deset nových elektrobusů, které napomohou obnovit stávající vozový park.

Letos se vozový park hradecké městské hromadné dopravy rozšíří o dvacet nových elektrobusů, devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a tři dieselové autobusy. Část z těchto moderních vozů je již v garážích dopravního podniku a připravuje se spolu s řidiči na uvedení do ostrého provozu. První cestující se novými vozy, za které dopravní podnik zaplatí celkem 383 milionů korun, svezou již o letošních prázdninách.

Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhne stavu, kdy již polovina vozů bude jezdit na elektrickou energii. „Vedle zvyšování kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii městské hromadné dopravy Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků budeme ve své kategorii na špici,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.
Na pořízení elektrobusů a trolejbusů dopravní podnik využije dotaci z evropských fondů v celkové výši 338 milionů korun, která pokryje 85% pořizovací ceny vozidla. Nové dieselové autobusy firma zaplatí ze svého rozpočtu. „Prvních deset nových elektrobusů máme k dispozici již dnes, zbytek bude dodán do září letošního roku. Nové trolejbusy, které jsou již u nás zatím v počtu tří, chystáme do provozu na podzim letošního roku,“ vysvětlil Abraham. „Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27.“
Dvacet nových elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC – výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. – bude plně klimatizovaných, tedy jak pro řidiče, tak pro cestující. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 bude mít místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů v hodnotě 246 milionů korun bez DPH jsou i nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice. Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z IROP 235 milionů korun. S nasazením nových elektrobusů se počítá u sedmi linek hradecké MHD. U linek 12 a 14 bude jejich provoz plně zajištěný elektrobusy.




Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model s pomocným bateriovým pohonem, tzv. parciální trolejbus, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70 k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtyři dveře. Dopravní podnik tento rok pořídí devět těchto trolejbusů značky SOR TNB 12 (z projektu IROP a 6 z projektu ITI). Vozy budou vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionu korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 103 milionů.
Do dieselové části vozového parku letos dopravní podnik zařadí tři moderní sólo autobusy značky IVECO Urbanway – výrobce Iveco Czech Republic, a.s. – s klimatizací pro řidiče i cestující. Tyto třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících cestujících splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6. Za nové a moderní autobusy dopravní podnik zaplatí necelých 16 milionů korun bez DPH.

Všech 125 vozů, kterými společnost v současnosti zajišťuje provoz hradecké MHD, je vybavena informačním systémem pro cestující se zrakovým handicapem a vozy jsou kompletně bezbariérové, stejně tomu bude u vozů nových. Dopravní podnik měl již nyní tři sólo elektrobusy a 31 trolejbusů, z toho 13 v provedení kloubovém, z 91 autobusů jev tomto provedení 25. Nákupem nových vozů tak v Hradci Králové bude jezdit 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Celkově se počet vozů MHD se nezmění, dopravní podnik tak vyřadí 32 nejstarších dieselových autobusů, které byly ve své době symbolem příchodu nové éry moderní veřejné dopravy. S novými elektrobusy a parciálními trolejbusy začíná další etapa historie MHD v Hradci Králové.




V současné době představuje podíl elektrické dopravy ve městě přes 30 % všech výkonů MHD. Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů, trolejbusů a dostavby trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu zvýšit na rovných 50 %.  Změní se také průměrné staří vozového parku z 11,3 let na 7,25 let.
Vozidla hradecké MHD ujela za rok 2017 6,006 milionu kilometrů (z toho 1 696 284 km odjely trolejbusy, 4 170 911 km autobusy a 141 314 km zajistily elektrobusy).
V loňském roce společnost přepravila v síti 41 linek, z nichž 5 linek je trolejbusových, 36,57 milionů cestujících, což bylo o téměř čtyři miliony více než v roce 2016 a nejvíce za roky 2012 – 2017.

Nákup nové techniky v takovém rozsahu je dalším milníkem v historii MHD v Hradci Králové, kdy si letos také připomínáme tři významná “osmičková“ výročí:
1)    5.7. 2018 uplyne 10 let od dne kdy byl zahájen provozu terminálu hromadné dopravy (THD), který zcentralizoval městskou, regionální a dálkovou dopravu do nadčasově řešeného komplexu,
2)    90 let MHD v Hradci Králové, kdy 24.10. 1928 byly založeny Autodráhy města Hradce Králové a
3)    1. 12. 1928, kdy byla uvedena do provozu první autobusová linka Kukleny – Nádraží – Slezské předměstí.




Dovolujeme si Vás již nyní pozvat na Den otevřených dveří DP, který proběhne v sobotu 6. 10. 2018 od 9.00 do 15.00 hod v prostorách jeho areálu v Pouchovské ulici 153 a Terminálu hromadné dopravy – a to právě u příležitosti 90. výročí městské hromadné dopravy v Hradci Králové.

Na Terminálu hromadné dopravy si bude možné prohlédnout jeho zázemí, tzn. i včetně originálního dispečerského pracoviště „koule“.

Areál a THD spojí mimořádná linka na které pojedou historická vozidla.

Vstup na akci bude zdarma.





Detail předního LED světlometu elektrobusu SOR NS 12
Detail předního LED světlometu elektrobusu SOR NS 12
Zadní část elektrobusu SOR NS 12
Zadní část elektrobusu SOR NS 12

nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-3nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-4




Elektrobus SOR NS 12
Elektrobus SOR NS 12
Elektrobusy SOR NS 12
Elektrobusy SOR NS 12





nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-7nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-8nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-9nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-10nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-11



nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-12nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-13



nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-15nove-vozy-dpmhk-hradec-kralove-elektrobus-sor-urbanway-iveco-16

Elektrobus SOR NS-12
Elektrobus SOR NS-12
Elektrobus SOR NS-12
Elektrobus SOR NS-12
Elektrobus SOR NS-12
Elektrobus SOR NS-12