UPOZORNĚNÍ: Nový jízdní řád 2022 v Královéhradeckém kraji platný od 12. prosince

UPOZORNĚNÍ: Nový jízdní řád 2022 v Královéhradeckém kraji platný od 12. prosince

3599
Sdílejte

V neděli 12. prosince 2021 začal platit nový jízdní řád pro rok 2022. V Královéhradeckém kraji budou České dráhy provozovat dopravu na základě nové desetileté smlouvy. Národní dopravce v ní obhájil provoz regionálních vlaků na všech tratích kromě linky Jaroměř – Stará Paka a nově bude provozovat vlaky také na trati 032 v úseku Trutnov – Svoboda nad Úpou a 046 Stará Paka – Lomnice nad Popelkou. Nový jízdní řád bude platit až do 10. prosince 2022.

„Jsme rádi, že náročná jednání byla zdárně ukončena podpisem smlouvy. České dráhy zůstanou v příštích deseti letech hlavním železničním dopravcem v regionu a zajištěna jsou tak pracovní místa pro stovky zaměstnanců z řad strojvedoucích, průvodčích, pokladních, opravářů a dalších zaměstnanců, kteří se starají o provoz Českých drah v Královéhradeckém kraji. Kraj v nás dostal silného partnera, který má jasnou vizi rozvoje a modernizace železniční dopravy,“ říká Roman Moravčík, obchodní manažer Českých drah pro Královéhradecký kraj.

Díky podepsanému kontraktu ČD chystají řadu novinek, které zajistí obyvatelům a návštěvníkům Královéhradeckého kraje komfortní cestování vlakem. „V letech 2024 až 2027 nasadíme čtyři desítky nových moderních elektrických a motorových vlaků. První z nich svezou cestující už na konci roku 2024. Budou bezbariérové, v létě v nich bude příjemně díky klimatizaci, připojení k internetu umožní palubní Wi-Fi a nebudou chybět například ani zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Modernizací projde i většina stávajících vozidel, která nabídnou nové služby. Pro nás jako dopravce bude náročné i dokládání realizovaných smluvních výkonů a zejména plnění požadovaných parametrů, které např. z čtvrtletního cyklu přechází na měsíční,“ dodává Roman Moravčík.

Regionální vlaky, objednané Královéhradeckým krajem, ujedou v období roku 2022 celkem 5,88 mil. vlakokilometrů, denně vlaky ujedou 16 tisíc kilometrů. Celkem bude v novém období zavedeno 728 tras regionálních vlaků. V pracovní den bude vypraveno 646 vlaků, v sobotu 506 a v neděli 509. Dále na území kraje denně pojede 33 dálkových vlaků na lince R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov. Všechny dálkové i regionální vlaky ČD můžou používat také zákazníci integrovaných dopravních systémů VYDIS a IREDO.

Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Královéhradeckém kraji
  • Přímé spojení Broumovska a Náchodska s Hradcem Králové 7x denně: Ve stanici Starkoč se budou spojovat vlaky z Broumova a Svobody nad Úpou a zajistí tak historicky nejvyšší počet přímých spojení s krajským městem.
  • Spěšné vlaky Hradec Králové – Trutnov pojedou nově přímo až do Svobody nad Úpou: Ve stanici Trutnov hl.n. budou stát pouze 2 minuty, takže jízdní doba se zkrátí na 91 minut.
  • Posílena bude doprava mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí ve špičce pracovního dne včetně návazností směr Doudleby n. O.
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Královéhradeckém kraji

Tratě 020, 021, 023, 026 a 027 (Hradec Králové, Týniště nad Orlicí, Náchod, Broumov)

  • Provoz spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad bude rozšířen o spoje v 5:05, 14:04 (v pracovní den) a 21:05, opačně z Letohradu v 6:33 (v pracovní den) a 19:33.
  • Spojení na noční směnu v závodě Škoda Auto Kvasiny bude nově možné přímo z Hradce Králové ve 20:22, spojení z noční směny bude též nově přímo vlakem Solnice – Hradec Králové s odjezdem v 6:19.
  • Ve dnech školního vyučování pojedou posilové spěšné vlaky Hradec Králové – Týniště n. O. ve 12:40, 14:40 a 16:40 s návazností na osobní vlaky do Doudleb n. O.
  • Broumovsko a Náchodsko bude mít nově přímé spojení s Hradcem Králové 7× denně spěšnými vlaky s odjezdy z Broumova v 5:03, 7:02, 9:02, 11:02, 13:02, 15:02 a 17:02 (soboty a neděle) a také vlakem „Dobrošov“ v 5:37 (v pracovní dny). Opačně bude přímé spojení z Hradce Králové v 9:04, 11:04, 13:04, 15.04, 17:04 a 19:04 a v pracovní dny také vlakem „Dobrošov“ ve 14:31 (nově až do Broumova). V úseku Hradec Králové – Starkoč budou soupravy spojené s vlakem do Svobody nad Úpou a naopak, čímž bude posílena i kapacita v potřebném úseku.
  • Spěšné vlaky Náchod – Choceň budou zajištěné ve stejném rozsahu jako dosud, v obou směrech pojedou nově o cca 10 minut později kvůli přípojům na dálkovou dopravu v Chocni.
  • Na trati 023 Doudleby n. O. – Rokytnice v Orl. h. pojedou vlaky Os 25225 (odj. z Doudleb n. O. v 8:20) a Os 25226 (odj. z Rokytnice v. Orl. h. v 9.09) celoročně.

Tratě 030, 031 a 032 (Jaroměř – Pardubice, Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou, Jaroměř – Stará Paka)

  • Nejvýznamnější změna nastane na trati Trutnov – Svoboda nad Úpou, kde budou provoz nově zajišťovat České dráhy. Vlaky zde budou jezdit každou hodinu v kombinaci spěšných vlaků přímo z Hradce Králové a osobních vlaků, které navazují na rychlíky linky R10. Úsek z Trutnova do Svobody nad Úpou bude součástí tabulkového jízdního řádu tratě 032 Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou.
  • Nabídku spěšných vlaků Hradec Králové – Trutnov doplní nový spoj ve 21 hod. z Hradce Králové, který pojede denně. Opačně bude spoj ve 19:42 každý pracovní den prodloužen z Červeného Kostelce do Jaroměře a v pátek až do Hradce Králové.
  • Osobní vlak Os 5101 s odjezdem z Trutnova hl.n. v 5:19 nebude končit v Jaroměři (příj. 6:16), ale pojede přímo až do Hradce Králové (příj. V 6:45). Odpoledne bude vlak Os 5106, který začínal v 15:44 v Jaroměři, veden přímo již z Hradce Králové (odj. v 15:14).
  • Dopravu na trati 030 v úseku Jaroměř – Stará Paka bude provozovat jiný dopravce (Arriva Vlaky).

Tratě 040, 041, 044 a 047 (Ostroměř, Stará Paka, Hostinné, Vrchlabí, Teplice n. M.)

  • Na trati 040 Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka (– Turnov) pojede vlak v 8:32 z Chlumce n.C. do Staré Paky nově denně (nyní pouze o víkendech), naopak vlak v 10:32 (pracovní dny) bude zrušen. V Chlumci n. C. bude přípoj od rychlíků z Prahy a Hradce Králové a v Ostroměři na vlaky směrem do Jičína a Hradce Králové.
  • Významná změna nastane na trati 041 Hradec Králové – Jičín (– Turnov), kde budou „základní“ vlaky jezdící denně ve dvouhodinovém intervalu posunuty o 60 minut. Z Hradce Králové budou odjíždět vždy 4 minuty po celé liché hodině (v 7:04, 9:04, 11:04 atd.), z opačného směru sem budou přijíždět vždy 7 minut před celou lichou hodinou (v 6:53, 8:53, 10:53 atd.). V Ostroměři budou nově navazovat na spěšné vlaky Kolín – Trutnov a díky přeložení křižování z Rovenska p. T. do Hrubé Skály budou o 10 minut rychlejší.
  • První ranní vlak do Jičína pojede již z Hořic v Podkrkonoší (odj. 4:41), večer bude zaveden nový vlak Jičín – Hořice v P. s odjezdem ve 22:34. Tím bude zajištěna doprava z odpolední směny z podniků v průmyslové zóně v Jičíně.
  • Rekreační doprava v oblasti Českého ráje mezi Turnovem a Jičínem bude v letní sezóně posílena na hodinový interval.
  • Na trati 047 Trutnov – Teplice nad Metují bude v sezóně od konce dubna do konce září v úseku Adršpach – Teplice n. Met. opět posílen provoz až na půlhodinový interval. Posilové vlaky pojedou mezi 9. a 17. hodinou v sobotu a neděli, v červenci a srpnu denně. Vlaky v 11:25 z Trutnova do Teplic n. M. a v 11:31 v opačném směru pojedou denně celoročně (dosud jezdily mimo sezónu pouze o víkendu).

Tratě 061, 062, 064 (Jičín – Kopidlno – Nymburk, Chlumec n. C. – Křinec, Sobotka – Lomnice n. P.)

  • Významná změna nastane na trati 061 Nymburk – Jičín, kde bude po řadě let obnoveno křižování ve stanici Bartoušov. To umožní zrychlení osobních vlaků o zhruba 10 minut.
  • Na trati 064 Mladá Boleslav – Dolní Bousov – Lomnice n. P. bude doprava provozována sice pouze v období turistické sezóny, ale v častějším rozsahu.
  • Na trati 062 Chlumec nad Cidlinou – Křinec nedochází k významnějším úpravám.

V neděli 12. prosince 2021 začnou platit nové jízdní řády pro železniční a autobusovou veřejnou dopravu. Cestující se mohou těšit například na více přímých vlakových spojů z Broumovska a Náchodska do Hradce Králové nebo prodloužení trasy spěšných vlaků z krajské metropole přes Trutnov až do Svobody nad Úpou. V autobusové dopravě čeká cestující a turisty například posílení spojů v Orlických horách, které ulehčí parkovacím kapacitám na Šerlichu.

Veřejná autobusová doprava

„Orlické hory během zimní sezony dlouhodobě trápí problémy s parkováním na Šerlichu. Proto jsem v minulých měsících intenzivně jednal se starosty, policií a dalšími dotčenými orgány, abychom zkusili toto úskalí vyřešit. Jsem velmi rád, že ve spolupráci s obcí Deštné v Orlických horách posilujeme víkendovou dopravu mezi Deštným v Orlických horách, Šerlichem a Orlickým Záhořím. Věřím, že výrazné posílení veřejné linkové dopravy o víkendech v této lokalitě během zimní sezony odlehčí přeplněnému parkovišti na Šerlichu. Návštěvníci hor mohou odstavit své auto i na parkovišti v Orlickém Záhoří či v Deštném v Orlických horách u sjezdovky a dále pokračovat veřejnou linkovou dopravou, čímž mohou také předejít přetížení parkoviště na Šerlichu. Během víkendů až do 5. března 2022 autobusy pojedou z Deštného v Orlických horách na Šerlich téměř jako kyvadlová doprava zhruba po půl hodině až do podvečerních hodin,“ uvedl hejtman Martin Červíček.

Na lince 201 dojde ke opoždění spoje, který z Rokytnice v Orlických horách odjíždí v 10:10. Nově pojede v 11:10, a zajistí tak v Rokytnici v Orlických horách přípoj z Orlického Záhoří, Neratova a Bartošovic v Orlických horách a také ze Žamberka a Kunvaldu. Místo málo využitého spoje s odjezdem z Rokytnice v Orlických horách v 18:45 nově pojede tento spoj už v 17:05, a zajistí tak chybějící spojení na 18. hodinu do Rychnova nad Kněžnou.

Na Náchodsku dojde k zavedení spoje linky 305 s odjezdem během pracovních dnů ve 12:15 z Náchoda přes Nové Město nad Metují do Hradce Králové.

Na lince 351 dochází ke zrušení několika spojů z důvodu jejich nízké vytíženosti. V těchto případech však existuje alternativní spojení v časovém rozmezí 30 minut před rušeným spojem nebo po něm.

Na Jaroměřsku se na lince 306 ruší spoj s odjezdem v 15:30 z Hradce Králové přes Jaroměř do Náchoda. V úseku Jaroměř – Náchod lze v obdobném časovém pásmu využít spoj téže linky s odjezdem v 16:05 z Jaroměře. Rovněž dochází ke zrušení spoje s odjezdem v 8:40 z Náchoda do Hradce Králové.

Trutnovska se dotkne například zrušení posledních párů spojů z důvodu jejich dlouhodobé neobsazenosti na trase Hostinné – Mostek. V části jejich trasy existuje alternativní spojení na linkách 413 a 406.

Přijíždějící autobusy linek 101 až 105 do Hradce Králové budou nově zastavovat na zastávce Hradec Králové, hlavní nádraží. Tím dojde ke zlepšení přestupu na vlaky i na spoje městské hromadné dopravy, které nejezdí z blízkého terminálu.

Změny na Jičínsku se týkají zejména večerního spoje linky 503. Ten dosud jezdil z Jičína ve 22:15, nově pojede až ve 22:27, díky čemuž dojde k zajištění přípoje od vlaku z Hradce Králové. Nově tento spoj pojede až do Kopidlna.

Mezi Jičínem a Novou Pakou dojde ke zrušení víkendového páru spojů na lince 406. Na této trase je možné využít spoje komerčních linek 169226 a 169227, které jsou integrovány do IDS IREDO.

Veřejnou dopravu po podpisu nových smluv od letošního března zajišťují společnosti CDS Náchod, P-transport, BusLine KHK a Konsorcium Transdev Morava a AUDIS BUS. Smlouvy s nimi přinášejí významné změny pro zajištění pohodlného cestování po regionu. Autobusy v Královéhradeckém kraji ročně najedou téměř 19 milionů kilometrů. Během deseti let Královéhradecký kraj za autobusovou dopravu zaplatí 7,7 miliardy korun.

Veřejná železniční doprava

„Každá změna jízdních řádů vychází z požadavků zejména od obcí, škol či zaměstnavatelů, nicméně mnoho úprav jízdních řádů aplikujeme i díky podnětům od cestujících. S novými jízdními řády také dojde k zahájení plnění nové smlouvy s železničním dopravcem, díky které zásadním způsobem v následujících deseti letech zvýšíme komfort cestování na železnici,“ uvedl krajský radní pro dopravu Václav Řehoř.

Spojení v ranní špičce z Jaroměře do Hradce Králové doplní v pracovní dny nový vlak v 6:27, který zastaví ve stanici Smiřice. V opačném směru z Hradce Králové pojede nový vlak v 15:14. Tyto vlaky mají za cíl kapacitně odlehčit vytíženým spěšným vlakům na této trase. O víkendech a svátcích bude cestujícím k dispozici také nový zastávkový vlak s odjezdem ve 20:25 z Hradce Králové do Jaroměře. Vlivem rozsáhlé výluky mezi Pardubicemi a Stéblovou, bude k dispozici náhradní autobusová doprava. Dokončení modernizace tohoto úseku se předpokládá na konci roku 2023.

Spěšné vlaky linky Hradec Králové – Trutnov se nově prodlouží až do stanice Svoboda nad Úpou, která je přestupním uzlem na autobusy do oblasti východních Krkonoš. V úseku Trutnov – Svoboda nad Úpou zůstávají v provozu i osobní vlaky jako přípoje od rychlíků z Prahy linky R10. Spěšný vlak s odjezdem po 21. hodině z Hradce Králové do Trutnova i nadále bude stavět ve Smiřicích a Černožicích. V opačném směru pak vlak s odjezdem v 19:42 z Trutnova, který dosud končil v Červeném Kostelci, pojede v pracovní dny až do Jaroměře, v pátek dokonce až do Hradce Králové.

V úseku Hradec Králové – Jičín – Turnov budou základní vlaky nově odjíždět z krajské metropole čtyři minuty po liché celé hodině a v opačném směru přijíždět do Hradce Králové v 53. minutu před lichou celou hodinou. Dochází tak k významnému posunu časů jejich odjezdů o 60 minut. Tímto krokem bude zajištěna možnost využít přípoje v Ostroměři na spěšné linky Kolín – Trutnov. Zároveň dojde ke zkrácení délky cestování z Hradce Králové do Turnova o přibližně 10 minut.

Se změnou jízdních řádů dojde k zavedení přímých vlaků z Broumovska, Hronova či Náchoda do Hradce Králové. Soupravy pojedou v pracovní dny z Broumova v 5:03, 5:37, o víkendu a svátcích pak v 7:02, 9:02, 11:02, 13:02, 15:02 a 17:02. V opačném směru pak přímé vlaky z Hradce Králové pojedou v 9:04, 11:04, 13:04, 14:31 během pracovních dnů, o víkendu pak v 15:04, 17:04 a 19:04.

Letos v září Královéhradecký kraj podepsal s Českými drahami smlouvu na deset let, která zásadním způsobem mění kvalitu dopravy na železnici. Například od roku 2024 se na železnici objeví až 70 procent nových vlaků. Samozřejmostí je nízkopodlažnost a doplňkové systémy pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, vybavení akustickými a informačními systémy, wi-fi připojením a zásuvkami. Během deseti let vlaky v našem kraji najedou 58 milionů vlakokilometrů.

Kompletní informace o změnách v jízdních řádech najdete na portálu www.dopravakhk.cz.

Soubory ke stažení