V neděli 13. prosince 2020 začne platit nový železniční jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v Pardubickém kraji zůstane na úrovni současného grafikonu. K hlavním novinkám bude patřit rozšíření provozu spěšných vlaků v úsecích Choceň – Týniště nad Orlicí a Letohrad – Doudleby nad Orlicí a také osobních vlaků mezi Českou Třebovou a Březovou nad Svitavou. Provoz vlaků v průběhu roku 2021 ovlivní stavební práce Správy železnic a na řadě tratí v Pardubickém kraji proto pojedou vlaky podle výlukových jízdních řádů. Nový jízdní řád bude platit až do 11. prosince 2021.
Rozsah regionální dopravy, který na základě objednávky Pardubického kraje zajišťují České dráhy, se v novém jízdním řádu 2020/21 ve srovnání se současným grafikonem nemění a na území kraje bude činit necelé 4 mil. vlakokilometrů. Na území kraje pojede v pracovní dny přes 500 regionálních (osobních a spěšných) vlaků Českých drah, o víkendu jich bude zajištěno přes 350.
Provoz vlaků v Pardubickém kraji v jízdním řádu 2020/21 výrazně ovlivní výluková činnost Správy železnic. Ta již v září tohoto roku zahájila modernizaci uzlu Pardubice. Během zimy pak má být zahájena přestavba úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a nejspíše na jaře 2021 začnou práce na zdvojkolejnění úseku Pardubice – Stéblová. Tyto náročné stavební práce si vyžádají změny v jízdních řádech a zavedení dlouhodobých výluk spojených s náhradní autobusovou dopravou. Předběžně od dubna či května 2021 se pak předpokládá mimořádná změna jízdního řádu na hlavní trati Praha – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno, která se dotkne i regionální dopravy. Od června do listopadu by pak měla probíhat dlouhodobá nepřetržitá výluka mezi hlavním a rosickým nádražím v Pardubicích a mezi Pardubicemi a Chrudimí.
V rámci integrovaných dopravních systémů platných na území kraje (především IREDO) nedochází k žádným změnám. V průběhu jara 2021 by však v rámci IREDO měly být (znovu)obnoveny papírové přestupní jízdenky, které umožní přestupovat mezi různými vlakovými dopravci a později i autobusovými dopravci
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
- rozšíření dopravy mezi Chocní a Týništěm nad Orlicí v Královéhradeckém kraji,
- navýšení počtu spěšných vlaků mezi Letohradem a Doudlebami nad Orlicí v Královéhradeckém kraji o jeden pár,
- změny časových poloh některých posilových vlaků mezi Pardubicemi a Hradcem Králové,
- navýšení počtu vlaků mezi Českou Třebovou a Březovou nad Svitavou,
- změna konceptu dopravy o víkendu na trati 017 mezi Českou, Moravskou Třebovou a Dzbelem v Olomouckém kraji.
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
Jízdní řád na této trati se nemění. V souvislosti s rozsáhlou výlukovou činností Správy železnic v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí lze zhruba od dubna či května očekávat rozsáhlé změny jízdního řádu. Ty se dotknou jak dálkové, tak regionální dopravy. Lze očekávat nahrazení osobních vlaků mezi Chocní, Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou autobusy a úpravy časových poloh osobních vlaků mezi Kolínem a Pardubicemi (odstranění pobytů v Pardubicích).
Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Pardubický kraj již neobjednal sezónní víkendový provoz do Prachovic, takže po několika letech je úsek Heřmanův Městec – Prachovice opět bez osobní dopravy. U ostatních vlaků k žádným změnám nedochází. Nicméně s ohledem na avizovanou mimořádnou změnu na jaře lze očekávat určité úpravy jízdního řádu, aby zůstaly zachovány důležité návaznosti v Přelouči na dálkovou i regionální dopravu.
Trať 016 Holice – Moravany – Holice
Ani na této trati se nic nemění a je pravděpodobné, že ani v rámci mimořádné změny se jízdní řád na této trati měnit nebude.
Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Pardubický kraj již neobjednal nedělní pár osobních vlaků mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi, takže tento úsek je po letech opět bez pravidelné osobní dopravy. Mezi Českou a Moravskou Třebovou a Dzbelem pak dochází k větším změnám u víkendové dopravy. Nově jsou vedeny tři páry vlaků v celé trase mezi Českou Třebovou a Dzbelem s návaznostmi na vlaky railjet v České Třebové a na vlaky z / do Prostějova ve Dzbelu.
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Jízdní řád na této trati se nemění. S ohledem na zachování návazností v Chocni lze však očekávat jeho změnu na jaře v souvislosti s mimořádnou změnou jízdního řádu kvůli výlukám.
Trať 021 Letohrad – Doudleby nad Orlicí (– Hradec Králové)
V ranní špičce pracovních dní přibude v úseku Doudleby nad Orlicí – Letohrad jeden pár spěšných vlaků. Dojde tak ke zpravidelnění nabídky spojení z Letohradska směrem na Hradec Králové (a zpět) na každé 2 hodiny, ve špičce pak bude spojení zajištěno jednou za hodinu. Nově pojedou spěšné vlaky z Letohradu směrem na Hradec Králové v 7:29 (Sp 1826) a v 9:33 (Sp 1828) místo v 8:33. Z Doudleb nad Orlicí do Letohradu pak pojedou denně v 7:51 (Sp 1825) a v 9:51 (Sp 1827). U ostatních vlaků ke změnám nedochází.
Trať 026 Choceň – Týniště nad Orlicí (– Náchod)
Na trati mezi Chocní, Týništěm nad Orlicí (a Náchodem) je postupně navyšován počet spěšných vlaků, které zajišťují rychlé spojení Náchodska s Moravou. Nejinak tomu bude i v příštím jízdním řádu. Kromě toho se zvyšuje počet osobních vlaků mezi Chocní a Týništěm nad Orlicí, na které budou ve větší míře nasazovány motorové jednotky ř. 814 Regionova. Ty doplní ve špičkách pracovních dní obvyklé soupravy složené z vozů Bdmtee, které zpravidla zajišťují spojení až do / z Hradce Králové. Na této trati tak dochází meziročně k největšímu nárůstu dopravy. Nabídka spojení tak ve špičkách pracovních dní bude činit nejméně jeden pár vlaků za hodinu a v sedle a o víkendu nejméně jeden pár vlaků za 2 hodiny. K tomu pojedou téměř každé 2 hodiny spěšné vlaky Náchod – Choceň s určitými omezeními v některých dnech týdne.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
Na trati spojující obě krajská města zůstává zachován současný osvědčený koncept dopravy. Jedinou změnou je vedení pátečního posilového vlaku. Nově bude prodloužen Sp 1895, který jede z Trutnova, a v pátek bude ve 14:59 pokračovat z Hradce Králové hl.n. až do Pardubic hl.n. Zpět pak pojede jako Sp 1476 z Pardubic hl.n. v 15:47 do Hradce Králové. V ostatních případech dochází jen k minutovým posunům vlaků.
V souvislosti s modernizací uzlu Pardubice a pravděpodobným zahájením zdvojkolejnění tratě z Pardubic do Stéblové, omezí provoz mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím od června do listopadu nepřetržitá výluka. V tomto úseku bude zavedena náhradní autobusová doprava.
Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Na trati nedochází k žádným změnám.
Trať 238 Pardubice – Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod
Nový koncept dopravy (spěšné či zrychlené osobní vlaky mezi Pardubicemi a Hlinskem každé 2 hodiny s návazným přestupem směr Havlíčkův Brod a opačně) byl postupně dolaďován a v příštím roce se již nepředpokládají žádné změny. Dojde tak převážně jen k drobným minutovým úpravám a v několika případech také k rozšíření zastavování na základě požadavku obcí (např. Os 5340 ze Žďárce u Skutče do Pardubic hl.n. nově zastaví v 5:57 v Zaječicích). Zásadní tak bude pouze dlouhodobá výluka od června do listopadu 2021 spojená s modernizací uzlu Pardubice, kdy budou autobusy nahrazovat vlaky mezi Pardubicemi a Chrudimí.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
V úseku mezi Českou Třebovou a Letovicemi, který je v objednávce Pardubického kraje, se podařilo v pracovní dny zacelit dopolední čtyřhodinovou prodlevu mezi spoji mezi Českou Třebovou a Březovou nad Svitavou. Nově tak pojede vlak Os 4782 z Březové nad Svitavou (10:22) až do České Třebové (10:57) a zpět z České Třebové (11:04) jako Os 4783 do Březové nad Svitavou (11:43) s pokračováním do Letovic. O víkendu pak stávající odpolední čtyřhodinovou prodlevu mezi vlaky zaplní prodloužení Os 4784 z Březové nad Svitavou (14:22) do České Třebové (14:57) a zpět z České Třebové (15:05) jako Os 4787 do Březové nad Svitavou (15:43) a dále do Letovic.
Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Osvědčený provozní model vlaků, které každé 2 hodiny ve Svitavách navazují na zde se křižující rychlíky Praha – Brno a jedou do Pusté Kamenice (popř. Borové u Poličky) a zpět, zůstává zachován. K menším změnám dochází v neděli odpoledne, kdy jsou omezeny některé vlaky mezi Borovou u Poličky a Poličkou, resp. Svitavami. Návaznosti na rychlíky ve Svitavách zůstávají zachovány.
Trať 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun/Zábřeh na Moravě
Osvědčený koncept dopravy na této trati spočívající ve střídání přímých vlaků z České Třebové do Lanškrouna nebo do Zábřehu na Moravě (s možností přestupu na Lanškroun v Rudolticích v Čechách) a opačně, popř. ve společném vedení dvou motorových vozů v úseku Česká Třebová – Rudoltice v Čechách a opačně u vytížených spojů, zůstává zachován i v příštím jízdním řádu. Kromě drobných časových posunů z důvodu zajištění návazností v České Třebové nedochází k žádným zásadním změnám.
Obnova vozového parku Českých drah v Pardubickém kraji
Motorové vozy řady 810 v Pardubickém kraji budou vybaveny připojením k internetu přes Wi-Fi a zásuvkami, postupně se začnou s tímto vybavením objevovat i motorové jednotky řady 814. Na osobní vlaky linky Kolín – Česká Třebová budou postupně v průběhu roku nasazovány modernizované vozy Bdmtee a řídící vozy Bfhpvee s nainstalovanými zdvižnými plošinami pro handicapované cestující.
zdroj: ČD