V rámci regionálního Dne železnice v Trutnově dnes zástupci Českých drah, generální ředitel Ivan Bednárik a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta společně s hejtmanem Královéhradeckého kraje Martinem Červíčkem, slavnostně podepsali smlouvu na zajištění veřejné drážní osobní dopravy v Královéhradeckém kraji na dalších deset let. Za tu dobu kraj u Českých drah objedná 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun. Cestující se mohou těšit na komfortnější cestování díky desítkám nových moderních vlaků.
Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů. Hejtman Martin Červíček a zástupci Českých drah, generální ředitel Ivan Bednárik a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta, dnes podepsali smlouvu na zajištění veřejné drážní osobní dopravy v Královéhradeckém kraji na dalších deset let. Za tu dobu kraj u Českých drah objedná 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů.
„Po úspěšném autobusovém tendru se nám podařilo smluvně zajistit také železniční dopravu. Díky tomu jsou závazně stanoveny nové podmínky pro celou veřejnou dopravu v našem kraji na dalších deset let. Chceme, aby vlaky na našem území jezdily nadále ve stejném rozsahu a aby cestování po dráze bylo pro cestující komfortnější. V rámci trvání nové smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji,“ zhodnotil hejtman Martin Červíček.
Nasazení nových vlaků
V roce 2024 dopravce nasadí sedm nových elektrických jednotek, které budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické jednotky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby budou obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň. Nové motorové jednotky (16 kusů) dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína.
Následující rok dráhy nasadí deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov.
Vyšší komfort pro cestující
V rámci postupného nasazení nových kolejových vozidel dojde ke zlepšení komfortu, který nabídnou moderní elektrické a motorové jednotky splňující požadavky cestujících v 21. století. Samozřejmostí je nízkopodlažnost a doplňkové systémy pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, vybavení akustickými a informační systémy, wi-fi připojením a zásuvkami.
Kromě modernizace vozového parku přinesou nové smluvní podmínky také vyšší informovanost a bezpečnost cestujících.
Nadále budou České dráhy zapojeny do IDS IREDO a kraj souhlasil i s ponecháním tarifu dopravce, takže cestující bude mít možnost zvolit si tarif podle svého výběru a nadále využívat všechny výhody. Zároveň bude možné využít státní jednotný tarif při cestování drážními dopravci po celé ČR.
Nová pravidla – lepší kontrolovatelnost
Nové smluvní zajištění bude také znamenat stanovení jednoznačných pravidel pro hodnocení plnění veřejné služby, ukazatele kvality, přesnosti a spolehlivosti. Kraj má možnost důsledně kontrolovat požadovanou kvalitu veřejných služeb a v případě jejího nezajištění vystavit dopravci sankce.
Smlouva také umožňuje reagovat na změnu přepravních potřeb v našem kraji v době jejího trvání také navýšením či snížením objednávaného počtu vlakokilometrů až do výše 20 % oproti výchozímu rozsahu dopravnímu výkonu.
Dva roky intenzivní práce
Výběr drážních dopravců kraj zahájil v roce 2019, kdy zastupitelé schválili uzavření smlouvy přímým zadáním. Kraj poté oslovil 31 dopravců. Z nich pět předložilo konkrétní nabídky, o kterých kraj s dopravci jednal. Po vyhodnocení předložených nabídek se jednání zúžilo na dvě společnosti. S Českými drahami a společností GW Train Regio následně intenzivně jednal s cílem uzavření smluv.
Po vyhodnocení všech hledisek nakonec veřejné služby na většině území Královéhradeckého kraje budou zajišťovat České dráhy, které nabídly nejvýhodnější nabídku z pohledu kvality poskytovaných služeb.
„Jsme rádi, že jednání, která rozhodně nebyla jednoduchá, zdárně končí dnešním podpisem smlouvy. České dráhy zůstanou v příštích deseti letech hlavním železničním dopravcem v regionu a zajištěny jsou tak pracovní místa pro stovky strojvedoucích, průvodčích, pokladních a dalších zaměstnanců, kteří se starají o provoz Českých drah v Královéhradeckém kraji. Kraj v nás dostal silného partnera, který má jasnou vizi rozvoje a modernizace železniční dopravy,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.
Díky podepsanému kontraktu chystá národní dopravce řadu novinek, které zajistí obyvatelům a návštěvníkům Královéhradeckého kraje komfortní cestování vlakem. „V letech 2024 až 2026 nasadíme čtyři desítky nových moderních elektrických a motorových vlaků. První z nich svezou cestující v roce 2024. Půjde celkem o sedm nových elektrických jednotek RegioPanter, v hodnotě přes 800 milionů korun, jejichž výrobu už máme zajištěnou díky rámcovému kontraktu se Škodou Transportation. Na neelektrifikované tratě pak nasadíme nové jednotky od polské společnosti Pesa. Bude to 33 dvoučlánkových souprav v hodnotě skoro tří miliard korun. Ty navazují na soupravy RegioShark od stejné firmy, které se v našem provozu osvědčily a u cestujících jsou oblíbené. Všechny nové vlaky budou bezbariérové, v létě v nich bude příjemně díky klimatizaci, připojení k internetu umožní palubní wi-fi a nebudou chybět například ani zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky,“ doplňuje Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Modernizací projde i většina stávajících vozidel, která nabídnou nové služby, např. wi-fi připojení.
Výsledná cena se ukáže v budoucnu
V regionu po dobu deseti let budou České dráhy zajišťovat 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun na všech krajem objednávaných tratích. Předpoklad průměrné kompenzace ze strany kraje za období deset let na jeden vlakokilometr činí 158,39 korun. Na financování regionální drážní osobní dopravy kraji v souladu s uzavřenou smlouvou o zajištění stabilního financování mezi státem a kraji přispěje také stát částkou blížící se dvěma miliardám korun.
Od navýšení komfortu cestování a zlepšení stavu železniční dopravní infrastruktury si kraj slibuje navýšení počtu cestujících, které bude mít pozitivní dopad do výše vybraných tržeb. V případě poskytnutí slibované dotace na vybavenost vozidel zabezpečovacím systémem ETCS ze strany státu bude kompenzace odpovídajícím způsobem snížena.
Smluvená finanční kompenzace zajišťující zvýšení bezpečnosti cestujících díky provozu nových kolejových vozidel vybavených vlakovým zabezpečovačem ETCS odpovídá kvalitativní změně v objednávce veřejných služeb v regionální drážní osobní dopravě.
Skutečná výše kompenzace ze strany kraje se bude v průběhu trvání smlouvy odvíjet od rozsahu objednaného dopravního výkonu, nasazování nových vozidel do provozu, skutečných tržeb z jízdného, indexaci nákladových položek a realizovanými opravami vyšších stupňů.
zdroj: ČD