Jičín se stal po Chlumci nad Cidlinou druhou zastávkou Legiovlaku. Legionáři ke své soupravě přivezli jeden zbrusu nový vagon pro ubytování důstojníků. Třinácti vozová souprava zde zůstane do neděle 26. března, pak se přesouvá do Nové Paky a dalších měst.
Legiovlak, projekt Československé obce legionářské, připomíná 100. výročí boje československých legií za samostatný stát. Souprava historických vagonů, která vznikla za podpory Ministerstva obrany ČR a mnoha dalších institucí, projede do roku 2020 celou Českou republiku a Slovensko. V současnosti se Legiovlak skládá z 13 zrekonstruovaných vagonů, jakými se desetitisíce čs. legionářů přepravovaly napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále v letech 1918–1920. Průjezd kolem světa domů do Československa si legionáři často museli vynutit tvrdým bojem s bolševiky a vlastní krví.
Legiovlak představuje naši vojenskou historii nejen široké veřejnost, ale zaměřuje se především na školní mládež, které je sto let stará historie poněkud vzdálená. Proto jsou připraveny skupinové prohlídky, na které se lze dopředu objednat prostřednictvím formuláře na webu www.legiovlak.cz (nebo na e-mailu skoly@legiovlak.cz) domluvit si přesný čas.
Každý návštěvník může na Legiovlaku zjistit, jestli měl legionáře mezi svými předky. Posádka ve vagonu, který je označený jako Plukovní prodejna, dokáže hledat konkrétní osoby v databázi, kterou se i díky návštěvníkům daří doplňovat o fotografie, dokumenty, vzpomínky i hmotné předměty z pozůstalostí. Od výjezdu Legiovlaku v roce 2015 se takto podařilo doplnit na 2 000 karet legionářů. Expozice Legiovlaku je přístupná zcela zdarma každý všední den od 8:00 do 18:00 a o víkendech od 9:00 do 19:00. Komentované prohlídky s průvodcem pro veřejnost bez objednávky začínají každý den od 13:00 a opakují se v pravidelných hodinových intervalech.
Historické vagony Legiovlaku jsou zrekonstruovány tak, aby věrně odpovídaly dobovým reáliím a návštěvníkům co nejblíže přiblížily podrobnosti z legionářského života a jejich boje. Soupravy legionářských vlaků byly totiž kasárna na kolejích a legionáři se museli postarat o vše sami a ještě v pohybu. V běžném provozu se v Jičíně představí vůz pro ubytování důstojníků, který je třináctým vozem soupravy. Nový vagon tak bude upraven jako zázemí pro velitele, a tak bude moci každý návštěvník porovnat, jak na tom byli prostí vojáci v tzv. těpluškách, které byly až pro 16 mužů, oproti důstojníkům v luxusních salonních vozech. Dále si návštěvníci mohou prohlédnout další vagony ze života legionářů například ambulanci polní pošty, nejspolehlivější prostředek komunikace na celé tehdejší Sibiři, zdravotní vůz, kovářský vagon s obráběcí dílnou či krejčovský vůz. Způsob boje legionářů pak přiblíží improvizovaný obrněný vůz, který je po zuby vyzbrojený dělem a kulomety, štábní vagon pro plánování operací, či plošinové vozy s materiálem včetně obrněného automobilu Austin. Další informace najdete na webu www.legiovlak.cz.