Parní vlaky, které budou od 3. července o víkendech jezdit na Orlickoústecku, budou letos složené téměř výhradně z historických rychlíkových vozů. Potáhnou je střídavě dvě parní lokomotivy, 431.032 Ventilovka a nově i 555.0153 Němka. Mnoho exponátů zapůjčilo Muzeum starých strojů a technologií Žamberk.
„Jako novinku chystáme historický služební vůz z roku 1916, který bude sloužit jako bufetový. Na něm nyní dokončujeme renovaci,“ řekl ČTK jeden ze zakladatelů muzea Radek Bednář. Turisté podle něj názorně uvidí, jak se cestovalo v expresech v období první republiky, sedadla v první třídě pokrývá červený plyš. Podobné historické rychlíkové soupravy v Česku jinde nejezdí. Na příští sezonu chce muzeum připravit zrenovovaný historický osobní vůz B4u, na jehož opravu přispěl i Pardubický kraj.
„Podařilo se nám pro společnost Herkules KHKD udělat opravu kotle na lokomotivě Němka, které skončila způsobilost kotle, čímž jsme jí prodloužili život o dalších minimálně šest let. Bude letos jezdit na trase Dolní Lipka – Hanušovice,“ řekl ČTK jeden ze zakladatelů muzea Radek Bednář.
Muzeu se také podařilo získat do užívání výtopnu v Dolní Lipce, která poskytne vozům a lokomotivám zázemí. Bude se postupně upravovat, časem tam vznikne i malé muzeum, u nějž budou vlaky stavět, aby si je lidé mohli prohlédnout.
Historické vlaky budou jezdit o sobotách od 3. července do 28. srpna na úsecích Ústí nad Orlicí – Letohrad, Letohrad – Dolní Lipka a Dolní Lipka – Hanušovice. Na posledním úseku je běžný provoz jen o víkendech.