Kritické reakce vyvolala snaha královédvorské radnice pustit cyklisty do jednosměrek v historickém centru města. Náměstí Republiky a Odboje spojil v obou směrech pruh pro cyklisty. Podle obyvatel Dvora Králové nad Labem však hrozí karamboly.
Zatímco na náměstích Odboje a T. G. Masaryka se změnilo pouze svislé dopravní značení, okolo kostela vznikl 100 metrů dlouhý červený pruh pro cyklisty. Končí u frekventované křižovatky s Husovou ulicí, kde vyjíždějí vozidla z Masarykova náměstí a také z hlavní silnice. Za křižovatkou jsou místo červeného a výrazného pruhu jen grafické znaky na dlažbě, které se rychle odřou.
Obyvatele a řidiče měst jako Hradec Králové či Pardubice takového pruhy dnes nepřekvací a jejich počet neustále přibývá. Obyvatelům Dvora Králové ale novinka nedává spát a proto nejen na sociálních sítích nešetří kritikou. Obávají se vyšší nehodovosti v místě u kostela, kde cyklopruh kříží hlavní silnici.
„Cyklostezky jsou rozhodně skvělá věc, ale musí mít nějakou myšlenku, respektovat i jiné druhy dopravy, musí být bezpečné, což se zrovna o křížení se silnicí říct nedá. Nebude trvat dlouho, než se tam stane nějaký karambol,“ míní například Jan Mácha.
„Nechápu, k čemu je cyklostezka, kde si cyklista musí čtyřikrát dávat pozor, aby ho na tom krátkém úseku nesrazilo auto,“ upozorňuje další z komentářů. Občané Dvora také kritizují estetickou stránku. „Vždyť to nemá hlavu a patu. Červený pruh kolem kostela? Vypadá to fakt úchvatně,“ říká s nadsázkou Nikola. Úředníci radnice si za svým rozhodnutím stojí. Vedoucího odboru dopravy Jana Sedláčka uvádí, že je na této trase velká koncentrace cyklistů a toto výrazné barevné řešení má zvýšit jejich bezpečnost. „Dopravní policie požadovala zvýraznění pruhu pro cyklisty, protože jde o místa, kde se pohybuje velké množství vozidel, a je třeba, aby cyklisté měli jasně vyznačený jízdní koridor a minimalizovalo se riziko střetu s vozidly,“ uvedl pro server idnes.cz.
Dvůr čeká další rozvoj cyklodopravy
Zprůjezdnění historického centra pro cyklisty není jediným příspěvkem města k rozvoji cyklodopravy. Do konce listopadu bude dokončen 600 metrů dlouhý úsek nové cyklostezky v ulici 28. října ve směru k vlakovému nádraží, od Denisova náměstí po Základní školu 5. května. „Pro rok 2016 se připravuje rekonstrukce Benešova nábřeží a Štefánikovy ulice, kde také počítáme s infrastrukturou pro cyklisty,“ naznačuje šéf dopravního odboru.
Vytvořením cyklopruhu v okolí kostela přišli řidiči o čtyři parkovací místa. Nově se parkuje pouze na pravé straně vozovky, podélné parkování se změnilo na šikmé, což ještě více zúžilo silnici. Auta při výjezdu z parkoviště musí couvat do hlavní silnice. „Celé řešení je v zóně s povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině a zbylá šířka vozovky je obdobná jako v jiných místech a ulicích s jednosměrným provozem,“ vysvětluje Jan Sedláček a podotýká, že ani parkoviště za kostelem není během dne využíváno stoprocentně.