České dráhy zmodernizují až 52 vozů řady Bdmtee pro regionální dopravu ČR. Pro Pardubický kraj se jedná celkem o 16 vozů. V tuto chvíli je vyhlášeno výběrové řízení na sériovou modernizaci, která počítá s novým vybavením komfortního interiéru, novým informačním systémem. Vozy také projdou technickou revizí.
„Pro náš kraj je to určitě dobrá zpráva. Na železniční regionálky by vyrazilo 16 kusů nově zmodernizovaných vlaků typu Bdmtee, což není zrovna malé číslo. Vozy jsou po technické stránce ve vyhovujícím stavu a splňují všechny nutné požadavky, mohou tak sloužit na krajských kolejích v rozmezí 10 až 15 let,“ sdělil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš a pokračoval: „V létě by měl být nasazen na regionální kolejnice prototyp sériového provedení, který se v tuto chvíli dokončuje.“
Vítěz tendru následně získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci dalších 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji či jinde v rámci ČR.
Ve vozech budou nové sedačky s textilním potahem, většinově umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro obchod.
„Na základě našich požadavků budou vozy vybaveny elektrickými zásuvkami o napětí 230 V a přípojkami USB, součástí bude také audiovizuální informační systém s LCD monitory, wi-fi připojení, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky. Dveře se budou zavírat centrálně a za jízdy budou zablokované. Na zastávkách nepůjdou otevřít dveře na straně, kde nebude nástupiště, aby cestující nevstoupili přímo do kolejí,“ řekl Kortyš.
Vozy řady Bdmtee vyráběla východoněmecká vagonka v Bautzenu v letech 1989 až 1991. Mají kotoučové brzdy, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu.